Sunday, May 29, 2011

İnas Sanayi-i Nefise Mektebi



Ömer Adil

Kızlar Atölyesi
Tual / Yağlıboya
81 x 118 cm

Sanayi-i Nefise'den sonra kızlar sanat konusunda eğitim almak için 31 sene bekler ve sonunda okul Zeynep Hanım konağının iki odasında eğitim vermeye başlar.Bazı kaynaklar tarih olarak 1926'da gerçekleştiğini yazar.Şüphesiz bu okulun açılmasında batılılasma hareketinin etkisi olduğundan bahsetmek zorundayız.Özellikle 17.yüzyıl sonundan itibaren askeri alanda batıyı örnek alan Osmanlı, buradaki sosyal donusumlere duyarsız kalmaz,örnek vermek gerekirse İngiltere ve Fransa'da 20.yüzyılın başında yasallaşan ve kadına eşitlik tanınan hakların bazıları Osmanlı toplum düzenine de yansıtılmış.Örneğin 1914’te kızlar için İnas Darülfünun’u kurulur 1921’e kadar da açık kalır.Bu gelişmelerde özellikle İstanbul çevresinin aydın ve külturlü kesiminin rolü büyük olmuştur.


Ömer Adil

Kızlar Atölyesi
( Detay )

Okul 1 kasım 1914’te kurulmuş ve Mihri Müşfik hanım okulun ilk müdürlüğünü ve aynı zamanda atölye hocalığını yapmaya başlamıştır.Öğretim kadrosu büyük ölçüde erkek okulundan sağlanır.Okulda eğitim veren kadro Anatomi dersine Ali Nurettin Berkal, Sanat tarihi ve Estetik dersine Vahit bey, daha sonra Ahmet Haşim, Perspektif dersini A. Ziya Akbulut eğitim vermiştir ayrıca okulda isteyenlerin devam ettiği heykel dersinin hocalığını da İhsan Özsoy yapar.

Resimler Eczacıbaşı Sanal Müzesinden alınmıştır.

No comments:

Post a Comment